Vaadates fondikataloogide lõputuid nimekirju, tekib täiesti põhjendatud nõutus, mida valida? Allpool on näiteid, kus toimib hästi pigem vähem fonte, kuid erinevas suuruses. Alustuseks valida oma disaini jaoks välja mitte rohkem kui 5-6 kirjatüüpi, katsetada nende koos kasutamist ning erinevaid suurusi. Seejuures tasub otsida fondiperekondi, millel on rohkem erinevaid stiile. Näiteks Active Groteskil on umbes 30 erinevat stiili ja nii pealkirjad, esiletõsted kui ka pikemad tekstid saab küljendatud ühest perekonnast valitud fontidega.
Lisaks on teksti küljendamiseks kasulik teada tüpograafia termineid: https://avark.agency/typeterms/
1. Erista tekstid suurusega
Enne fontide valikut mõelda läbi teksti kasutus:
1. lühike pealkiri tähelepanu äratamiseks;
2. pealkirja täiendav tekst, intro;
3. infotekst kuupäevade, aja, koha ja muu vajalikuga.
Kindel valik on kolm selgelt eristuvat suurust: pealkirjale, intro- ja täiendava info tekstile. Niimoodi luuakse teksti lugemise järjekord – esmalt pööratakse tähelepanu pealkirjale, siis loetakse suuruselt järgmist teksti, mis täiendab pealkirja. Kui need on lugejale asjakohased, siis vaadatakse ka ülejäänud infot.
Lisaks erinevatele suurustele jätta tekstidele ka piisavad vahed ning tekstide eraldamine joontega korrastab ja rõhutab tähtsuse järjekorda.
2. Erista tekstid kontrastiga
Lisaks erinevatele suurustele kasuta eristuvaid fonte või ühe fondiperekonna erinevaid stiile. Hea eristuvuse annab seriifidega ja seriifideta fontide koos kasutamine. Kindel valik on seejuures fondiperekond, kus on mõlemad võimalused olemas, näiteks Calluna.
Yeah! klubi Big Black Rhino kontserdi plakatil on pealkiri elegantse ja trendika fondiga, ülejäänud info neutraalse groteskkirjaga. Pealkirjade fondi valik on pealtnäha keerulisem õige meeleolu ja stiili leidmiseks, kuid siin on ka rohkem valikuvõimalusi. Otsingut lihtsustab, et fondikollektsioonide otsingus saab teksti testimise alale kirjutada just selle pealkirja, millele fonti otsitakse. Allpool olev näide on fondikollektsioonist myfonts.com. Samasugune teksti testimine on ka vabavaralises Google fonts kollektsioonis. Lisatud näite, Catavalo fondi teeb silmapaistvaks tähtede peenemate ja jämedamate joonte suur kontrast ning elegantse peene joone ja sõlmega G.
3. Pealkirjadeks ja pikemaks tekstiks sobivad erinevad fondid.
Pealkirja eesmärk on tähelepanu, infotekstidel hea loetavus ja selgelt esitatud teave. Flaieri pilgupüüdjaks võib kasutada elegantseid, detailirohkeid ning väga erilisi kirjatüüpe, kuid sellised fondid muutuvad vähenduses enamasti loetamatuteks. Väiksemate infotekstide loetavus on aga sama oluline kui pealkirjade esile tõstmine, seepärast sobivad erinevateks tekstideks enamasti ka erinevad fondid. Pealkirjaks sobivas otsingus kasutada väljendit „Display“, pikematele tekstidele „Body Text“. Ifotekstideks on kindel valik eelistada tagasihoidlikumaid kirjatüüpe.
DRAG AND DROP ürituste sarja flaieri tekstid on lihtsa ja hästi jälgitava paigutusega, kõik kokku on hea näide minimalistlikust disainist.
Rahvusraamatukogu plakatid on selged ja silmapaistvad nii illustratsiooniga kui ka ilma. Tagasihoidlik font töötab suuruste ja värvide kontrastiga.
4. Jõulised suurtähed sobivad hästi pealkirjadeks,
kuid pikemas tekstis on need paraku raskemini loetavad kui väiketähtedega kiri. DROP ürituste flaieri suurtähtedega tekst on küll stiilne, aga mõjub rohkem pildi kui lugemiseks sobiliku tekstina. Hea näide on Apollo flaier, kus on EESTI AUTORI RAAMAT on suurtähtedega, muu info väiketähtedega.
5. Kasuta pealkirjadeks fonte, mis sobivad sisuga.
Ühes fondiperekonnas võib olla erinevaid stiile, mis sobivad erinevate teemadega, nagu järgnevad näited Active Grotesk kirjatüüpidega. Fondi iseloom ilmneb kõige paremini kõrvutades, seega tasub teha endale esmalt näited paari erineva kirjatüübiga ja neid võrrelda, mitte otsustada kohe ühe kasuks, mis meeldib.
Startup platvormi Startup Wise Guys ning Treski muusika- ja inspiratsioonikeskuse flaierite pealkirjad on selgelt erineva stiiliga. Startupi jõuline, aktiivne ja tegus olemus vastandub Treski samuti raskepärase, kuid etnograafilise nõksuga tekstile. Infotekst on aga sama lihtsa Sans Serif kirjaga küljendatud.
6. Julgemad disainid eksperimenteerivad rohkem teksti paigutuse ja kujuga.
Chris Do inspiratsiooniloengu flaieril on tekstid ja foto tihedalt põimunud. Asjakohane võte on pilti katvale tekstile lisatud taust.
Järgnevalt veel mõned näited inspiratsiooniks, kuidas pealkirju efektselt kujundada: lõhkuda sirgeid ridu, paigutada ruumiliselt, täita pealkiri fotoga või panna tekstid kattuma.